ボードゲームの戦略プログラミングを題材としたJava演習支援-ローカル支援ツールの統合とサンプル素材の利用法-

書誌事項

タイトル別名
  • Programming Exercise for Problem Solving with Board-Game Strategy - Integration of Local Support Tools and Sample Materials -

この論文をさがす

抄録

問題解決型の応用プログラミングとして,競争型学習を取り入れ,ボードゲーム戦略を題材とする対戦形式での Java 演習を提案している.ローカル側とサーバ側の支援環境 WinG を開発し, 2005 年度から授業実践を行っている.ローカル側 LA として,戦略のテスト実行を効率的に行う 4 つのモジュール群を実装した.これらを 1 つの支援ツールに統合した.また,デバッグの参考となる戦譜や局面などのサンプル素材を用意する.これらにより,演習の進行の各段階において,戦略プログラムの作成と改良を効果的に支援する.演習の進行を 4 段階に分け,それぞれでの WinG-LA の利用法を述べる.We have proposed an applied Java programming exercise by board-game strategy for problem solving learning. During implementation of hand method of Gogo game, students learn realization of idea as algorithm and revision with trial and error by execution result. We also have developed support system WinG, which consists of the local review package LA and the contest support server CS. The package consists of four modules for execution tests and debugging of strategy under construction. The server maintains a preliminary and the final league, which decide students' score by the result of round-robin matching. We have performed an educational practice since 2005. We integrated four modules of WinG-LA It works in collaboration with some sample data. We consider four phases in progress of exercise. We describe the usage of WinG-LA according to the phases.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1574231877573566592
  • NII論文ID
    110009527303
  • NII書誌ID
    AN10096193
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ