プログラミング演習における初学者を対象としたコーディング傾向の分析  [in Japanese] Coding Pattern Analysis for Novice Programmer in Programming Exercise  [in Japanese]

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Author(s)

    • 伏田 享平 FUSHIDA Kyohei
    • 奈良先端科学技術大学院大学 情報科学研究科 Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology
    • 藤原 賢二 FUJIWARA Kenji
    • 奈良先端科学技術大学院大学 情報科学研究科 Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology
    • 吉田 則裕 YOSHIDA Norihiro
    • 奈良先端科学技術大学院大学 情報科学研究科 Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology

Abstract

高等教育機関等で実施される初学者を対象としたプログラミング教育において,学習者が陥りやすい誤りを事前に把握することは重要である.一方で,これまでプログラミング初学者がどのようにソースコードを編集し,誤りに陥っているか,その傾向は十分に明らかになっていない.本稿ではプログラミング演習時に取得した初学者のソースコード編集履歴を分析し,その傾向を明らかにする.分析にあたってはプログラミング熟練者の目視による定性的分析と,ソースコードの編集に関わるメトリクス計測に基づく定量的分析を実施した.分析の結果,初学者が陥りやすい誤りのパターンを観測した.また,演習において理解困難な状態に陥っている場合,ソースコードの編集距離に着目したメトリクスの変動にある種の傾向があることを確認した.

It is important for instructors to comprehend common pitfalls for novice students in programming education at institute of higher education. Giving well-timed advice to students who fall into a pitfall is able to realize efficient learning and keep up their motivation. However, so far, it is less well-understood how novice students edit source code and then fall into a pitfall. In this study, we analyze the processes of editing source code by novice students in programming exercise, and then identify the characteristics of analyzed processes. This analysis comprised of qualitative and quantitative parts based on observation by experienced programmers and measurement of metrics related with editing source code, respectively. As a result, we confirmed the patterns of common pitfalls for novice students, and the characteristics of transitions of edit distance metric in the case that novice students faced difficulty in understanding the exercise.

Journal

  • Technical report of IEICE. SS

    Technical report of IEICE. SS 111(481), 67-72, 2012-03-06

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  10

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009546262
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013287
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    0913-5685
  • NDL Article ID
    023572364
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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