東京高等師範学校附属小学校の説話主義歴史教育論 : 山田義直の理論と実践を事例にして The Narrative History Education Theory at the Attached Primary School of the Tokyo Higher Teachers College : Focusing on the Theory and Practice of Yoshinao Yamada

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抄録

本稿の目的は,東京高等師範学校附属小学校における説話主義歴史教育の理論と実践を明らかにすることである.東京高師附小は,『教育研究』誌上に教材観や教授法,国定教科書の解説などの情報を提示し,歴史教育研究に先駆的な役割を果たしていた。そして,明治以来のヘルバルト派教育学の流れをくむ開発教授による三段階教授法を洗練させ,国定教科書に基づく説話によって歴史を教授していく指導方法を確立した。山田の歴史教育実践の特色は以下の3点である,(1)説話を中心とした歴史教授によって児童の思考に「想像的直観」を起こさせ,歴史的事象を鮮明にすることを授業の指導過程の中に定着させたこと,(2)教授や学習の中心を教師の説話に置き,教師の豊富な知識によって児童の感情を誘起させたこと,(3)「フェルシュテーエン」の学説も援用しながら児童の発達段階を考慮して直観的,具体的に学習内容を理解させ,了解の域に導く可能性を示したことである。

The purpose of this paper is to clarify the theory and practice of narrative history education at the attached primary school of the Tokyo Higher Teachers College. This school presented information such as the viewpoint of teaching materials, educational methods, and the explanation of the government-designated textbook on education research('kyoiku-kenkyu'). History education research achieved a pioneering role through this school. Furthermore, the school refined the teaching methodology of the three formal steps which was originally based on the Herbart school in the Meiji era. The instructional method of teaching history through narration based on the government-designed textbook was established. Yoshinao Yamada's history education practice can be characterized by the following three points: (1) history education through narration was introduced and became established in the teaching process in order to arouse children's 'imaginative intuitions', and to clarify historical phenomena; (2) teaching and learning was focused on teachers' narration, and children's feelings towards history were generated by teachers' abundant knowledge; (3) class contents (historical phenomena) were taught according to children's developmental stages in 'verstehen' theory, so that children could intuitively and fully comprehend the target contents.

収録刊行物

  • 日本教科教育学会誌

    日本教科教育学会誌 32(2), 59-68, 2009

    日本教科教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009554847
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00247430
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0288-0334
  • NDL 記事登録ID
    10453096
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1475
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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