教師研修におけるポートフォリオの意味 - 教師研修ポートフォリオとティーチング・ポートフォリオ -

書誌事項

タイトル別名
  • Meaning of Portfolio in Teacher Training Courses: Teacher Training Course Portfolio and Teaching Portfolio
  • キョウシ ケンシュウ ニ オケル ポートフォリオ ノ イミ : キョウシ ケンシュウ ポートフォリオ ト ティーチング ・ ポートフォリオ

この論文をさがす

抄録

type:研究ノート

type:Research Note

本稿では、中国で行った大学日本語教師研修にポートフォリオを導入した経過を振り返り、参加者の教師研修ポートフォリオを、キーワードの取り込み(アプロプリエーション)の実態、再文脈化の実態、実践的思考様式の実態という3つの観点から分析することで、教師研修におけるポートフォリオの意味を考察した。その結果、研修参加者は教師研修ポートフォリオを作成することで、研修からの知見を再文脈化し、実践経験を表象化していることが明らかになり、教師の成長過程における実践の表象化を支える手段としての教師研修ポートフォリオの意義の認識が可能となった。ポートフォリオ導入時の目的は、第一に研修の評価方法の模索、第二に参加者にポートフォリオを体験的に理解してもらうことであった。二点の目的はそれぞれ達成されたが、それに加えてポートフォリオ作成の過程が教師の成長過程に与える影響も、分析を通して新たに明らかになった。

This paper considered the meaning of Portfolio in teacher training courses through self-reflection about the process of introducing the Portfolio in a teacher training course for university teachers in China by analyzing from three aspects: Revelation of keyword introjection, "Appropriation", re-contextualization, and practical thought process. As a result, it was observed that participants re-contextualize findings from the course by composing Teacher Training Course Portfolio, and represent practical experience that enables the meaning of Teacher Training Course Portfolio to be recognized as a means to support the representation of practical experience in the growth process of a teacher. Both objectives of looking for a way of assessing the course and for participants to experience Portfolio were achieved. In addition, an analysis revealed that the process of making Portfolio influences the growth process of a teacher.

identifier:1

identifier:KJ00008343439

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ