ソーシャルネットワークによるWebからの情報収集(<特集>『検索』のゆくえ)  [in Japanese] Information acquisition from the web by social networks(<Special feature>Futures of information retrieval)  [in Japanese]

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Abstract

近年のブログ,Facebook,Twitterなどのソーシャルメディアの普及により,ソーシャルネットワークを介した口コミで情報を収集できるようになった。このようなソーシャルネットワークによる情報収集は,Webサーチエンジンを用いた情報検索と比較すると受動的であるが,情報源や仲介者となる隣接ユーザを適切に選択することで,自分が興味を持っような情報を効率的に入手することができる。本稿では,ソーシャルネットワークにおけるユーザ間の繋がりが,情報探索行動に対して果たす意義と役割,さらにサービスによる違いについて解説する。

With the growth of social media such as blog, Facebook and Twitter, we can acquire information through word of mouth on social networks. Such information acquisition via social networks is passive relative to information search by Web search engines. However, we can acquire personalized information effectively by proper choice of neighbor users who become important information sources or their mediators. In this article, I discuss the significance and role of the connections between users for information exploration. Furthermore, I analyze the difference of services.

Journal

  • The Journal of Information Science and Technology Association

    The Journal of Information Science and Technology Association 63(1), 28-33, 2013

    Information Science and Technology Association, Japan

References:  16

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009562663
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10005857
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    REV
  • ISSN
    0913-3801
  • NDL Article ID
    024158090
  • NDL Call No.
    Z21-144
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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