阪神タイガースファンにみる大阪文化 : なぜ、350万人も甲子園球場に行くのか?  [in Japanese] Regarding Osaka Culture and Hanshin Tigers Fans : Why 3.5 Million People Go to Koshien Stadium?  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

阪神タイガースは兵庫県に本拠地(甲子園球場)を置きながらも、大阪という地域アイデンティティを強く持っている不思議なチームである。また、2004年は4位であったにも拘らず、甲子園球場には延べ350万人もの観客動員数があったという。そこで、本稿は阪神タイガースファンの応援行動から、その背景にある大阪文化を逆照射してみたい。ジェット風船を飛ばしたり、メガホンを打ち鳴らしたり、応援のパフォーマンスを持った観客は、観ることから参加することへと変容した。この「ノリ」のよさは、大阪の「いちびり」文化を基盤としている。タイガースファンにとっては勝ち負けより、興奮できるゲームだったかが大切である。つまり、見る値打ちがあるかどうかで判断し、面白い試合だったら「もと」が取れたと言う。興奮するという「感情」を「勘定」に読み替える大阪商人の文化が息づいている。法被を着ることで、応援グッズを持つことで、仲間であることを表明した途端に一体感が生まれる。相手と一体化する「じぶん」の大阪文化を、甲子園球場という祝祭空間で体感することで、人々は都市の孤立感から救われる。六甲おろし(タイガースの応援歌)やそれぞれの選手の応援歌は、ただ単に観客を煽るだけではなく、同時に観客を鎮める働きを持っている。そこには、「つかみ」と「おち」の上方のお笑い文化が潜んでいる。

The Hanshin Tigers, a professional baseball team, is curious in that its fans possess the local identity of Osaka despite the fact the team is based in Hyogo Prefecture. Koshien Stadium attracted 3.5 million spectators in the 2004 season even though the team finished in 4<sup>th</sup> place. This paper will illuminate Osaka culture as it can be observed through the cheering activities of Hanshin Tigers fans. Flying jet balloons and beating their megaphones, when the spectators have begun to cheer they move from observation to participation. This general frolicking is a reflection of ichibiri, the traditional culture of Osaka. The spectators place more importance on whether the game was exciting than on whether it was a victory. If they are excited by a game, it was worth paying for. This is a reflection of Osaka's mercantile culture in which kanjo (excitement) becomes kanjo (account). In wearing Hanshin Tigers uniforms or having Tigers goods, the spectator is able to identify with other spectators. The Osaka culture of the self (jibun) is able to integrate with other people through the experiencing of the Koshien Stadium's festive space, and this space can help to save people from the isolation of the city. The Rokkooroshi (a Hanshin Tigers fight song) and the individual songs for the cheering on of each player not only serve to inflame the spectators but also to calm them down at the same time. The tsukami and ochi of Osaka's comic culture are to be found there.

Journal

  • Kansai Sociological Review

    Kansai Sociological Review 5(0), 69-76, 2006

    Kansai Sociological Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009564772
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11666921
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    1347-4057
  • NDL Article ID
    8619519
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z71-H426
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top