DAISY形式の日本語理数系教材が抱える諸問題  [in Japanese] Problems in Educational Materials in DAISY for Mathematics and Science  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

デジタル教科書の本格導入が近い将来予定されている中で,理数系デジタルコンテンツのアクセシビリティは積み残された大きな問題である。ここでは,近年アクセシブルな電子書籍の形式として世界的に広く普及しつつあるDAISY(Digital Accessible Information System)を取り上げ,テキストDAISY形式による日本語理数系教科書製作の問題点を議論する。テキストDAISYの日本語音声合成による読み上げでは,専門用語の読み間違い,息継ぎや抑揚のおかしな箇所などがしばしば見られる。さらに日本語固有ではない問題として,数式の読み間違いも発生する。しかし現行のDAISYにはそれらを適切に修正・制御する方法がないため,DAISY形式のデジタル教科書を製作する上で問題が大きい。さらに障害者自身がDAISYコンテンツを製作できないという問題もある。我々はDAISY形式の改良を提案するとともに,全盲者用の数学文書エディタを元に新たにテキストDAISY編集・閲覧ソフトウェアを開発した。これを用いれば,晴眼者・障害者両方が,非技術的内容から理数系文書までの,読み間違いのないDAISY書籍を製作できる。

Because of special situations in Japanese, there are some serious problems in reading out text-based DAISY mathematical content correctly with speech syntheis. In addition, math formulae are often read out in a wrong manner. In order to solve those problems, we propose improvement of DAISY standards. Based on this method, we developed a new authoring/browsing tool for text-based DAISY contents. Using it, both of sighted and various print-disabled people can produce a DAISY book raging from mathematics/science to non-technical one, in which all the content is read out in a correct manner.

Journal

  • IEICE technical report. Welfare Information technology

    IEICE technical report. Welfare Information technology 112(65), 23-27, 2012-05-18

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  16

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009569304
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1155230X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    0913-5685
  • NDL Article ID
    023743244
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
Page Top