日英のターン交替と相づち使用の実相 : 日本人学生とニュージーランド学生の比較を通して  [in Japanese] Turn-allocation and backchannels in Japanese and English conversation : A comparison between Japanese and New Zealand students  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿は,日本語と英語会話の相づちの出現頻度及び出現実態をターン交替との関わりで調べ,両言語における相づち行動の共通点と相違点を明らかにするものである.資料には日本語母語話者,及びニュージーランド(以下NZ)英語母語話者による2人1組のロールプレイ会話が使用された.先行研究に違わず,日本資料でより多くの相づちが観察された.これらは,移行適切場に現れる会話参与者間の相づちの応酬と,移行適切場ではないターン途中での合の手的相づちの2つに分けられた.前者は日本語のターン取得の先延ばし傾向を示すものである.これらの相づちはNZ資料ではほとんど見られず,この相違が最終的に日本資料での相づちの高頻度を形成すると結論付けられた.これらを除くと,相づち反びターン交替の実態は両資料でほぼ同じであった.すなわち,同じような頻度でターンが交替され,かつターン冒頭では相づちが同程度の頻度で用いられることが分かった.

This paper analyzes the use and frequency of backchannels, in Japanese and English, in terms of their relationship with turn-allocation. The data consists of role-play conversations by native speakers of Japanese and of New Zealander (NZ) English. A higher frequency of backchannels was observed in the Japanese data in comparison to that of New Zealander English. Backchannels in Japanese occurred at two different locations in conversation; Transition Relevance Places (TRP) and non-TRP's. An exchange of backchannels was often observed at TRP throughout the Japanese data, which indicates the tendency in Japanese to postpone taking turns. Apart from these findings, both languages were found to behave similarly in terms of turn-taking and backchannels. Contrary to common assumption, New Zealanders use backchannels just as often as Japanese at the beginning of turns.

Journal

  • The Japanese Journal of Language in Society

    The Japanese Journal of Language in Society 7(2), 78-87, 2005

    The Japanese Association of Sociolinguistic Sciences

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009570073
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11510423
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1344-3909
  • NDL Article ID
    7737551
  • NDL Source Classification
    ZK21(言語・文学)
  • NDL Call No.
    Z71-B985
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  J-STAGE 
Page Top