百人eye首:視線と札取り動作の予測に基づくテーブルトップ対戦型百人一首ゲーム

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タイトル別名
  • Hyakunin-Eyesshu: Tabletop Hyakunin-isshu Game with Computer Opponents Based on Gaze and Card-taking Action Prediction

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抄録

百人一首は,日本で古くから親しまれているカードゲームである.本研究では,視線と札取り動作からプレイヤの行動を予測し,キャラクタとの対戦を実現したテーブルトップ型百人一首ゲーム「百人eye首」を世界で初めて開発し,公開デモンストレーションで有効性を示している.さらに,キャラクタの対戦アルゴリズムとして,正解札を発見し,札を取ろうとした瞬間に,出鼻をくじくように対戦キャラクタが札を取る札取牽制タイミングと,プレイヤの手が札に到達する時点を予測して,対戦キャラクタがプレイヤと同時に札を取る勝率均衡タイミングを実現したGaze-and-Touchアルゴリズムを開発している.最後に,評価実験を行い,これらの組合せにより多様なプレイを実現可能であることを示している.

Hyakunin-isshu is a traditional card game that has been familiar with people in Japan. In this study, we have developed and demonstrated the effectiveness of Hyakunin-Eyesshu a world-first tabletop Hyakunin-isshu game with computer opponent by the action prediction based on gaze and hand motion detection as the versus game of Hyakunin-isshu. In addition, we have developed the Gaze-and-Touch algorithm which can realize “just found timing” and “even match timing” in the way of the computer opponent's play. The just found timing is the timing on which the computer opponent can get the card concurrently with the reaction time just after the player has found a correct card. The even match timing is the timing on which the computer opponent gets the card concurrently at almost the same time with the player by predicting the player's hand reach. At last, we perform the experimental evaluation and clarify that various play can be realized by the combination of these timings.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050845762833310976
  • NII論文ID
    110009579570
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00091589/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

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