介護施設における組織管理要因が職員の職務満足およびサービスの自己評価に及ぼす影響 The Effects of Organizational Management Factors of Nursing Homes on Employees' Job Satisfaction and Self-evaluation of Service Quality

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本稿は,介護施設における組織管理要因としてのリーダーシップとチームワークが職員の職務満足およびサービスの自己評価に及ぼす影響について明らかにすることを目的とした.そのために,全国の介護老人福祉施設から1,000か所を抽出して,1施設当たり職員5人に郵送でアンケートを配布し,265施設から1,105部が回収(回収率22.1%)された.そのうち,介護に直接関わることが少ない管理職や事務職,また看護職は分析対象から外し,介護職員672人を分析対象とし,共分散構造分析による仮説モデルの検証を行った.その結果,リーダーシップはチームワークを促し,またそれが職務満足およびサービスの自己評価に影響を及ぼすことが確認された.さらに,リーダーシップはチームワークや職務満足を経由してサービスの自己評価に影響を及ぼすことが明らかになった.以上の結果をふまえ,介護施設におけるサービスの質の維持・向上を図るための提言を行った.

This study aims to investigate how leadership and teamwork of nursing homes influence employees' job satisfaction and self-evaluation of service quality, as organizational management factors. One thousand special nursing homes were selected from all around the country, and questionnaires were distributed to five care staffs per home. Finally, 1,105 papers were collected from 265 facilities (collection rate: 22.1%). Amongst them, this study verified hypotheses through Structural Equation Modeling (SEM), targeting 672 except for the management staff, nurse and office workers who do not directly provide care services. It was found that leadership promoted teamwork and affected workers' job satisfaction and self-evaluation of service quality. Moreover, leadership impacted self-evaluation of service quality through teamwork and job satisfaction. Based on the results of these findings, this study proposes how to maintain and improve the service quality of nursing homes.

収録刊行物

  • 社会福祉学

    社会福祉学 53(4), 109-122, 2013

    一般社団法人 日本社会福祉学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009581445
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00314800
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0911-0232
  • NDL 記事登録ID
    024346659
  • NDL 請求記号
    Z6-275
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ