マインドマップが学習効果を高める要因の検証  [in Japanese] Inspection of factors that MindMap makes a Learning Effect  [in Japanese]

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Abstract

学習活動上でマインドマップを使用することで,学習効果を高めることができる。その要因を明確にするため,質問調査によるマインドマップの使用前後での差異の検証,及びその差異の潜在要因の分析を試みた。その結果,要因として3つの因子を抽出し,それぞれ「思考整理因子」,「対象把握因子」,「作業効率因子」と定義した。因子を定めることにより,マインドマップと脳の類似性が学習効果を高める要因であることが示唆された。

By using a MindMap on learning activities, learning is enhanced. To clarify the factors that tried two approaches. The first is verification of the differences before and after use the MindMap by survey questions for learners. The second is analysis of potential factors of the differences on survey questions. As a result, found three factors as the cause. Each factor "idea arrangement factor", "target grasp factor", "efficiency factor" was defined. By determining factors was suggested that the similarity of MindMap and brain enhance learning.

Journal

  • BULLETIN

    BULLETIN 6(0), 11-18, 2012

    Shokei University・Shokei University Junior College

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009586050
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1220970X
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-7386
  • NDL Article ID
    023789322
  • NDL Call No.
    Z74-F344
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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