サービス・ラーニングにおけるリフレクションとラーニング・ブリッジングの役割 : 立命館大学「地域活性化ボランティア」調査を通じて The Study on the Role of Reflection and Learnng Bridging in Service-Learning : Through the Survey of "Community Service Learning" Course in the Ritsumeikan University

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 河井 亨 KAWAI Toru
    • 京都大学大学院教育学研究科:日本学術振興会 Graduate School of Education, Kyoto University:Japan Society for the Promotion of Science
    • 木村 充 KIMURA Mitsuru
    • 東京大学大学院学際情報学府 The Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo

抄録

本研究の目的は,サービス・ラーニング教育実践における学生の学習に対してリフレクションとラーニング・ブリッジングの役割を明らかにすることである.そのために,立命館大学「地域活性化ボランティア」という授業科目を履修する学生(61名)を対象に経験学習質問紙調査を実施した.まず,因子分析の結果,授業間,授業外-授業間,異時点間の3つの形態のラーニング・ブリッジングとリフレクションが見出された.リフレクションとラーニング・ブリッジングの観点から回答学生をグループに分け,グループごとの学習成果の達成を分析した.リフレクションとラーニング・ブリッジングにより取り組むグループが高い学習成果の達成を示した,この分析結果から,サービス・ラーニング教育実践においては,リフレクションだけでなく,ラーニング・ブリッジングもまた,学生の学習に対して重要な役割を果たすことが明らかになった.

The purpose of this article was to investigate how students developed through reflection and learning bridging in the service-learning course of Ritsumekan University. In this study, we analyzed the questionnaire survey in which 61 students participated. Factor analysis found three forms of learning bridging: links between community service activities and in-class studies, between different classes, and between past, present and future studies. It distinguished these three forms of learning bridging from reflection. We classified the 61 students into 3 groups. The results of ANOVA on six learning outcomes showed that students who engaged in learning bridging as well as reflection achieved higher learning outcomes than those in the other 2 groups. We conclude that learning bridging combined with reflection is important for students learning in service-learning.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 36(4), 419-428, 2013

    日本教育工学会

参考文献:  32件中 1-32件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009596086
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    024336119
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ