Analysis of Appeal and Dissatisfaction in Seminars for Third- and Fourth-year Students with Text Mining

  • FUSHIKIDA Wakako
    Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo
  • KITAMURA Satoshi
    Faculty of Communication Studies, Tokyo Keizai University
  • YAMAUCHI Yuhei
    Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo

Bibliographic Information

Other Title
  • テキストマイニングによる学部ゼミナールの魅力・不満の検討
  • テキストマイニング ニ ヨル ガクブ ゼミナール ノ ミリョク ・ フマン ノ ケントウ

Search this article

Abstract

本研究の目的は,多様な形態をとるゼミナールに対して学部3,4年生が感じている魅力および不満を検証することであり,そのために自由記述回答文にテキストマイニングを適用した.クラスター分析の結果,魅力については「構成員間(教員-学生,学生-学生)の仲や雰囲気の良さ」,「学生間のかかわり」,「先生の人柄や話の面白さ」など11個,不満については「不活発な発言や議論」,「学生のやる気と教員の指導」など7個の特徴が析出され,ゼミナールの授業評価に向けた示唆を得た.

Journal

References(9)*help

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top