ソーシャルメディアにおける情報共鳴のエージェントベースシミュレーション

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タイトル別名
  • An Agent-based Simulation of Information Resonance in Social Media

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抄録

TwitterやFacebookなどのソーシャルメディアでは情報発信が一時的に急増する情報共鳴現象が起こっており,そのメカニズムの解明はソーシャルメディアにおけるユーザ行動の特性を明らかにする手がかりになると考えられる.本論文は,従来研究で明らかにされたTwitterにおける情報共鳴現象の特徴からユーザ行動についての仮説を導き,Twitter上の情報伝播モデルを構成してそのエージェントベースシミュレーションによって,情報共鳴が起こるメカニズムについての仮説を検証する.シミュレーションの結果は,この情報共鳴現象が情報伝播によるユーザの関心の変化に起因するソーシャルネットワーク構造の変化によって起こることを示唆する.

In social media such as Twitter and Facebook, there exist information resonance phenomena in which information dissemination increases temporarily and it is expected that the investigation of the phenomena will provide the clue for understanding of the property of user behavior in social media. This paper describes the hypotheses for the user behavior from the findings about information resonance phenomena that have revealed in the previous work and verification of the hypotheses for the mechanism of information resonance in social media by applying Agent-based Simulation methodology. The results of the simulation suggest that the information resonance phenomenon is considered to be caused by the change of the online social network that is caused by the change of users' interest through information propagation.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050282812879993600
  • NII論文ID
    110009597945
  • NII書誌ID
    AA11464803
  • ISSN
    18827780
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00094819/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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