PenFlowchartによるプログラミング導入教育の評価  [in Japanese] Evaluation to introductory education of programming using PenFlowchart  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

プログラミング教育においては,テキストでソースコードを記述するものばかりでなく,パーツを組み合わせてプログラムを作成する環境が多く使われている。しかし後者については,初学者の導入段階では適していると考えられるものの,その後の学習につながるかどうかが問題視されている。本研究では,テキスト型の初心者用プログラミング学習である PEN 用のソースコードをフローチャートで生成する PenFlowchart を開発し,これを用いてプログラミング学習を行なった。その結果をそれ以前のものと比較して検討を行なった結果,授業の進行 (特に序盤の演習) がスムーズになったほか,テキスト型のプログラミングの課題についても点数の向上が見られた。In programming education, our programming environment are not only text type but also visual type. We assemble programs by combining the parts in visual type environment. And visual type suits beginners, but it is questionable whether it leads to subsequent study. In this research, we developed 'PenFlowchart', which generates codes for PEN by making flowcharts, and performed programming education. As a result of comparing their results with the past thing, we recognized that advance of the lessons became smooth and the mark of the test of text type programming improved.

In programming education, our programming environment are not only text type but also visual type. We assemble programs by combining the parts in visual type environment. And visual type suits beginners, but it is questionable whether it leads to subsequent study. In this research, we developed `PenFlowchart', which generates codes for PEN by making flowcharts, and performed programming education. As a result of comparing their results with the past thing, we recognized that advance of the lessons became smooth and the mark of the test of text type programming improved.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 2013-CE-121(9), 1-7, 2013-10-05

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009613229
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Technical Report
  • Data Source
    NII-ELS  IPSJ 
Page Top