JICA-Netを活用した国際技術協力(<特集論文>国際理解・協力におけるメディアの活用)  [in Japanese] Distance Technical Cooperation through JICA-Net(<Special Issue>The Use of Multimedia to Promote International Understanding and Cooperation)  [in Japanese]

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Abstract

発展途上国を中心に国内外約90拠点をつなぐJICA-Netは2002年から本格運用が始まり,遠隔技術協力に利用されてきた。テレビ会議設備として各国間で業務打合に利用されるだけでなく,遠隔学習の方法論を援用した遠隔セミナーの配信が始まっている。こうした遠隔セミナーを企画・実施するとともに,制作したコンテンツを各国と共同利用できるようにする国際協力のための教材ライブラリを設計した。その設計では,「保存情報資源の自己説明性」と「保存情報資源の国際流通性」を実現するためにOAIS参照モデルに準拠するフリーウェアDSpaceを活用し,OAI-PMH活動に参加できるようにダブリンコアをプロトコルに採用した。さらに,教材の配信・蓄積だけでなく,途上国を直接支援するパイロットテストを実施し,結果をもとに国際協力における遠隔技術協力を24種類のパターンに分類したガイドラインを設定した。

Since 2002, JICA-Net has been a distance technical cooperation program promoted by Japan International Cooperation Agency (JICA), which connects around 90 satellite offices located in mainly developing countries. It has been primarily used for internal meetings; however, distance seminars are being delivered using distance learning methods. In order to publish those learning materials for use internationally, an online library of JICA-Net has been created. Its main goal is to realize the self-explanation and international circulation of its information resources by adopting 1) DSpace based on the Open Archival Information System (OAIS) reference model and 2) Dublin Core for taking part in Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting (OAI-PMH) activities. In addition, a JICA-Net pilot test was carried out to investigate further possibilities of distance technical cooperation. As a result, the distance technical cooperation scheme has been classified into 24 patterns as a guideline, and its possibility was discussed possibilities are discussed in this study.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 16(1), 1-6, 2009

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009616703
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    10527999
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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