国際教育協力プロジェクトにおけるメディア活用を目指した教員研修 : シリア・パレスチナ難民の学校での事例(<特集論文>国際理解・協力におけるメディアの活用)  [in Japanese] In-Service-Training for Promoting Educational Media in an International Cooperation Educational Project : A Case Study of Palestine Refugee Schools in Syria(<Special Issue>The Use of Multimedia to Promote International Understanding and Cooperation)  [in Japanese]

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Abstract

2006年2月より2年間,筆者らと国連パレスチナ難民救済事業支援機関(UNRWA)・シリア教育部が共同で,教育メディアの効果的な活用をめざし,日本の授業研究の手法を取り入れた教員研修をパレスチナ難民の学校の教員を対象におこなった。本研究の目的は,日本の授業研究の手法を取り入れた教員研修に参加した教員の授業がどのように変わったのか検証することである。そこで,教員研修1年後(2007年8月)に教員12名へのインタビュー調査と,教員研修2年後(2008年3月)に研修を受けた教員3名と受けていない教員3名をペアとし,授業実践調査を行った。その結果,研修を受講した教員の特徴として,カリキュラムや他の教員からの理解,機材の面で課題を抱えながらも,単に教育メディアを用いるのではなく,児童生徒が自主的に学習することを目指した実践を行うために教育メディアを活用していることが確認できた。

In-service workshops for Palestinian refugee school teachers were conducted over a two year time frame from February 2006, collaborating with the authors and the United Nation Relief and Works Agency (UNRWA). The workshops aimed for promoting use of educational media in their lessons. The objective of this research is to clarify how teachers change their teaching strategies concerning use of educational media in their lessons. The authors interviewed 12 teachers who participated in the workshops after one year's time. After the second year of the workshops, the authors observed the lessons of three teachers who had participated in the workshops and three teachers who did not, and interviewed them. Although those who participated in the workshop struggled with some constraints of curriculum, support from other teachers, and a lack of materials, they tried to use educational media as supporting tools for students understanding, rather than mere use of media.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 16(1), 19-27, 2009

    Japan Association for Educational Media Study

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009616705
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    10528055
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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