保育におけるPCネットワークを介した絵と音声によるコミュニケーションの可能性  [in Japanese] Possibilities in Preschool Education of Computerized Communication over a PC Network Using Visual and Auditory Correspondence  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本論文は,保育におけるPCネットワークを介した絵と音声によるコミュニケーションの可能性と問題点を探ることを目的とし,1つの幼稚園内に限定されたPCネットワーク環境の中で,幼児にそのコミュニケーションを体験してもらった。その様子を観察した結果,自分の描いた絵に対する返信として録音された,絵が「うまいですね」,「すごい上手です」といった音声メッセージを聞いて喜ぶ事例が見受けられた。また,年中の幼児が「お化け屋敷」という音声とともに投稿した,紙の一部を黒く塗りつぶして暗闇を表現しただけの絵に対し,年長の幼児が「お化け屋敷ならお化けを描かないと」と言いながらお化けを追記し,お化け屋敷にして返信する事例も観察された。これらの事例から,PCネットワークを介した絵と音声だけのやり取りであっても十分コミュニケーションを取ることができ,幼児に有益な新しいコミュニケーションを提供できる可能性が示唆された。

This study aims at searching for possibilities of computerized communication in preschool education by using visual and auditory correspondence. After much debate and investigation, the need for inter-kindergarten communication was identified. The first step of this experiment was implemented between rooms in a single kindergarten. An interactive electronic billboard system was used so students could use a scanner and microphone to display drawings with recorded voice audio. Through a PC network, children in another room sent back edited pictures and recorded comments. During trial use, praises such as "good," and "well-drawn," encouraged students even if they could not identify the sender. In one case, a cooperative painting was completed when an older child added some drawings to a picture done by a younger child. In conclusion, despite the fact that this method was limited by its use of only visual and auditory communication, it could be an efficient way of communication for preschool students. In addition, there is great potential for further development of computerized communication in preschool education.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 17(1), 37-47, 2010

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009616716
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    11194806
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top