メディア概念の拡張とこれからの「教育メディア研究」 : 社会文化的アプローチによる研究方法論再考  [in Japanese] Expanding the Media Concept and Future Direction of "Educational Media Research" : Re-thinking Research Methodology from the Viewpoint of Socio-cultural Approach  [in Japanese]

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Abstract

本稿の目的は、従来のメディア活用研究の限界を指摘し、社会文化的アプローチの立場で、教育メディア研究を捉え直すことを主張することである。まず、本学会の歴史を振り返り、時代の変化に合わせた研究スタイルが求められることについて説明する。つぎに、従来の教育メディア研究は、「メディア利用」や「メディア批判」が主流であったが、教育を条件付ける仕組みそのものをメディアと捉える新しい視点を提示する。さらに、これまでの研究の問題点を指摘し、社会文化的アプローチがメディア概念を拡張し、活動システムとして教育を捉えることの重要性について言及する。最後に、新しいアプローチについて学会の中で共通理解を得ることと、それを支える規則を修正する議論を持つことを提案する。

The objective of this research is to point out limitations of traditional media research, and to claim re-define the media concept based on the viewpoint of socio-cultural approach. Firstly, the author reviews the history of JAEMS and explains the needs of research methodology which can adjust the changes of society. Secondly, the author insists that new framework of education itself can be considered as media, although media studies, traditionally, consist of media utilization and media critics. Furthermore, the author describes the problems of traditional media studies, and applying expansion of media concept and activity system to education can provide new interpretation. Finally, it is important for academic society to reach the consensus to develop new regulation toward the new research methodologies.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 18(1-2), 49-56, 2012

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009616724
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    023985648
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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