東海3県の大学におけるメディア・リテラシー授業の実態分析  [in Japanese] An Analysis of Media Literacy Course Syllabi at Universities in Three Japanese Prefectures  [in Japanese]

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本稿は,東海3県の大学においてメディア・リテラシーを扱う授業がどのように行われているのかを分析した。まず,「マスメディアを主な対象とし,クリティカルな読み手の育成を主目的とするメディア・リテラシー」を20世紀後半型メディア・リテラシー」と名づけた。次に,「マスメディアも含むさまざまなメディアを対象とし,メディアの使用・受容・表現の複合的な能力を向上させることを主目的とするメディア・リテラシー」を「21世紀初頭型メディア・リテラシー」と名づけた。その上で,東海3県の大学のシラバスをもとに,どちらの型の授業が多いのかを調べた。その結果,「20世紀後半型」の授業の方が多いことがわかった。さらに,「21世紀初頭型」授業への移行を妨げている壁は「発信について教えること」であり,「発信」は「専門科目」に比べ「共通教育科目・教養科目」でほとんど教えられていない実態が明らかになった。

This paper investigates the definition of media literacy education as reflected in the syllabi of media literacy courses of universities in the three central Japanese prefectures of Aichi, Gifu and Mie. The paper analyses the syllabi in terms of the main types of media focused on and the stated aims of the courses. In broad terms two definitions are identified. The first focuses on the mass media and aims to cultivate critical readers. The second covers both mass and other media and aims to cultivate not only receptive ability but also productive and expressive ability too. It is argued that the second form of media literacy education is preferable in the present age but that the difficulties involved in teaching productive and expressive skills constitute a barrier towards achieving this. In addition, teaching productive and expressive skills are less commonly taught in common educational courses and liberal arts courses than in specialized courses.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 19(1), 13-23, 2012

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624253
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    024396585
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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