学校現場におけるメディア・リテラシープログラムとその検証研究の概観  [in Japanese] Overview of the media literacy program in the school, and its verification research  [in Japanese]

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電子教科書の導入が検討されるなど、学校教育のデジタル化は一層加速しているが、学校現場ではメディア・リテラシーが依然体系的に行われていない。今後プログラムが教師に信頼されるものになるためにも、その効果を検証する必要がある。そこで本研究では、効果を検証することに着目し、小規模・短時間、長期的なカリキュラム、同一教材「Channel One」この3つのカテゴリーで、実際に学校現場で行われた海外のプログラムを検討した。その結果、メディア・リテラシーのプログラムには「意識変容の調査」、「社会・文化的背景の理解につながる教材」、「統一された指導法の確立」が必要であることがわかった。これまで国内では、授業実践の報告だけに終わり、その効果を検証するケースは少なかったと言える。国内でメディア・リテラシーを普及させるためには、検証を行い、その効果を客観的に示すことが今後さらに求められる。

Recently, the digitization of school education has become increasingly common. For example, currently, the introduction of digital textbooks in the classroom is been discussed. However, the systematic development of media literacy in the classroom has not been realized as yet. It is necessary to examine the effects of teaching programs and digital lessons, in order to develop integrated curricula and teaching materials. However, in Japan, only the practice of such programs in the classroom has been reported, but their effects have rarely been investigated. Therefore, it is necessary to examine the effects of digital education programs to promote media literacy in Japan. The effects of following types of curricula that are been conducted in classes in other countries were investigated: programs introduced in classes, long-term curricula, and educational channels, such as Channel One in the United States. Results indicated that the following three factors were required of media literacy programs: (1) research on attitude change, (2) understanding the social and cultural background, and (3) the establishment of an integrated guidance method.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 19(1), 25-34, 2012

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624254
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    024396632
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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