オンライン学習コミュニティにおけるブログの情報可視化と学習者反応に関する予備研究 An Exploratory Study on Blog Visualization and Learners' Reactions in an Online Learning Community

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿は、参加者全員のブログ投稿状況が画像として可視化されモニター可能なオンライン学習環境下に対する学習者の反応に関する予備研究を報告するものである。従来の研究によれば、オンライン学習コミュニティに働く集団力学が学習参加を促進する場合と阻害する場合の両者があることが知られている。また、全メンバーの参加状況を(画像として)可視化することが「外部フィードバック」として機能し、より高い学習パフォーマンスを育むことが知られている。本研究では、学生はブログ投稿の様子をテキストおよび画像の両形式で見ることができた。学期半ばにブログの視覚化ツールを投入し、ブログ投稿の頻度に反映される学生の行動変化を観察した。分析法として、ブログの定量的テキスト分析および学期末アンケートの二種を採用した。アンケートではブログ閲覧ツールのユーザビリティ評価を行った。結果、学生のブログの投稿頻度は学期前半に比べ学期後半に高いレベルを維持していることが判明した。本研究では、オンライン学習環境下における学習パフォーマンスの可視化が、学習コミュニティ全体の定期参加を促す自己調節機構として機能する可能性が示唆された。また、「外部フィードバック」がプラス・マイナスの両者に働き、対面授業に類似するコミュニティ参加を「なすべきかなさざるべきか」のジレンマ("to-do-or-not-to-do dilemma")が学習者反応として認められた。

This exploratory study reports on students' online behavior within an environment that allows monitoring of their and others' work performance in an online learning community. Previous research showed that group dynamics can both foster and inhibit online participation. It has also been suggested that visualization of the performance (such as a picture) of all members of a group works as an "external feedback," which can foster higher performance. Students in this research could see others' blog postings both in textual and visual formats. In this study, a blog viewing tool was implemented in the middle of the semester to observe changes in students' behavior as reflected in the frequency of their blog posts. Two methods, quantitative blog text analysis and post-course questionnaire administration, were used. The questionnaire was utilized by the students to evaluate the usability of the blog viewing tool. Analysis revealed that students' blog posting frequency remained fairly high in the latter half of the semester. The study suggests the possibility that visualization of online performance could function as a self-regulatory mechanism to encourage regular online participation in a class community.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 19(1), 35-46, 2012

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624255
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    ENG
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    024396648
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top