小学校における情報教育の位置づけについての展望  [in Japanese] The Perspective on The Placement of Information Education in Elementary School Curriculum  [in Japanese]

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Abstract

新しい学習指導要領が実施され,情報活用能力に関する指導が小学校から高等学校まで,ますます重視されるようになった。しかし,小学校では情報教育を体系的に実施するための指針が示されていない。そこで,今後小学校での情報教育を充実させていくためには,情報教育をどのようにとらえて,どのようにカリキュラム化すればいいのかについて検討した。そのため,情報活用の含意を,(1)情報手段による操作,(2)コミュニケーション,(3)思考の3つの範囲としてとらえ,それぞれに対してどのような指導事項が想定できるかを,(1)スキル,(2)知識,(3)態度,(4)価値観,(5)行動,の5つの観点に分けて検討した。その上で,小学校のカリキュラムにおける情報教育の位置づけについての展望をまとめた。

After the new course of study was put into operation, it became to be put emphasis on teaching ability of information utilization from elementary school to high school. However, there is no concrete guide line for elementary school in the course of study, Therefore, the target and the contents of the information education was discussed in this article. For the purpose, (1)operation by information devices, (2)communication, and (3)thinking, were set as the connotation of information utilization. Moreover, contents of instruction were examined from five points of view: (1)skill, (2)knowledge, (3)attitude, (4)sense of values, and (5)behavior. As the perspective on the information education in elementary school, the placement of the information education in the curriculum was discussed.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 19(1), 47-57, 2012

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624256
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    024396659
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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