通常学級に在籍する脳性まひ児の教科学習の困難さに対する教師の気づき  [in Japanese] A research on teachers' awareness on cerebral palsied pupils' learning difficulties in regular classrooms  [in Japanese]

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Abstract

本研究は、CP児の視覚認知に起因する学習の困難さに対する通常学級教師の気づきの現状を調査し、これを促す方略を考えるための基礎的な知見を得ることを目的とした。研究1では、小学校通常学級に在籍するCP児および非脳損傷タイプの肢体不自由児を担任する教師を対象に、児童の教科学習の困難さに対する気づきについて、質問紙調査によって明らかにした。CP児を担任する教師は、特に視覚認知が強く反映されていると思われる項目において、児童の教科学習の困難さに気づきがあることが明らかになった。研究2では、WISC-IIIの結果や学習の実態等から視覚認知に課題があると判断された児童について、当該児童の教科学習の困難さに対する通常学級教師の気づきを事例的に検討した。その結果、引き継ぎに関わる情報提供とその後の継続的支援が行われたことにより、通常学級担任教師の教科学習の困難さへの気づきがより鮮明となり、その背景要因の理解にもつながった。一方で、情報提供のみでは継続的な支援につながらない場合があることも明らかとなった。特別支援学校(肢体不自由)からの通常学級教師支援にあたり、教師の気づきの状態や水準に応じた支援方略を検討していく必要がある。

The purpose of this study was to clarify teachers' awareness on learning difficulties for pupils with cerebral palsy (CP) in regular classrooms. The subjects were 21 teachers of the elementary schools (13 with CP, 8 without brain injury). The data of CP group and without non-brain-injured group were analyzed (Study 1). It was conducted by case-study method for comprehending teachers' awareness of cognitive characteristics of CP (Study 2). From the results of Study 1, it was showed that CP group was more aware of pupils' learning difficulties caused by their cognitive characteristics than non-brain-injured group. From the results of Study 2, it was indicated handing information of schools for disabled over to teachers in regular classrooms had influence on teachers' awareness to learning disabilities of pupils with CP. From the results of study 1 and study 2, it was discussed schools for disabled were needed not only to present information to teachers in regular classrooms actively but also to consider how to support them.

Journal

  • Japanese journal of disability sciences

    Japanese journal of disability sciences 33, 187-198, 2009

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624507
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18815812
  • NDL Article ID
    10309391
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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