常同行動を示す自閉症者に対する活動スケジュールを使用した余暇支援 : 職員への要求行動の形成を通した余暇活動の維持の検討  [in Japanese] Leisure support using an activity schedule for an autistic person with stereotypic behaviors : Examination of maintenance of leisure activities through shaping of requesting behavior toward rehabilitation facility staff  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究では、知的障害者入所更生施設に入所する常同行動を伴う自閉症者1名に対して、活動スケジュールを使用した余暇スキルを形成することによって、常同行動の軽減を試みた。さらに、対象者が職員への要求行動を獲得することによって、入所施設において職員による対象者への余暇支援を維持させることを目的とした。訓練室における余暇スキル形成後、居室においても対象者の余暇スキルを形成することに成功した。さらに、職員との協働の余暇支援実施後、外部支援者のスーパーバイズがなくても、余暇支援を継続できていた。この要因として、職員が手続きを確認しながら、外部支援者と協働して支援を実施できたことが、対象者への余暇支援の維持に貢献した要因であると考えられる。

This study attempts to reduce the stereotypic behaviors displayed by one subject with autism living in a rehabilitation facility for intellectual disabilities by shaping the subject's leisure skills using an activity schedule. Furthermore, this study describes a way to maintain the leisure support provided by the staff for this subject in an institutional setting by helping him to develop requesting behavior toward the staff. After acquiring leisure skills in the training room, the subject was also able to acquire leisure skills in the living room in his spare time. Furthermore, after instituting the leisure support program in cooperation with the author, the staff were able to continue to provide leisure support without assistance from the author. These findings suggest that a contributing factor to the maintenance of leisure support for the subject is that the staff were capable of supporting the subject in cooperation with the author, based on the adoption of appropriate procedures.

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 35, 147-159, 2011

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624537
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    025732476
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
Page Top