日本の初期盲学校の創設理念とその達成状況に関する検討 : 高田・福島・東海3校の比較  [in Japanese] Aims of the Historic Schools for the Blind and their Actualization in Japan : Takada, Fukushima, and Tokai Schools  [in Japanese]

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Author(s)

    • 吉井 涼 YOSHII Ryo
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科:日本学術振興会 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba:Japan Society for the Promotion of Science

Abstract

本論文は、日本の盲学校のなかで比較的早期に創設された高田訓矇学校・福島訓盲学校・東海訓盲院を対象として、創設者たちが提起した創設理念を検討し、それが順調に達成されなかった理由について検討することを目的とする。その創設理念では、鍼按灸の技術向上による自活力の育成だけではなく、3校ともに盲人が創設運動に関与して、盲人の社会的地位の向上が目指されていた。この創設理念は、医師、教育者、地方名望家と政治家、宗教家をはじめ、地域に受け入れられた。しかし3校ともに、盲学校経営の責任者がさまざまな理由で不在となったために、創設理念の達成は困難となった。盲学校を維持するには、特定個人の献身は必要条件だったが、創設理念を達成するには学校経営能力も不可欠だった。生徒数の増加に伴って増える経費に対応可能な地域資源も必要条件だった。

This paper aims to examine the ideas of education in the school for the blind held by the founders, established in Takada, Fukushima, and Kakegawa in the middle period of Meiji era, and the reasons why they were not achieved well. The founders' ideas of 'self-support' were never restricted to earning own living through the improved training of acupuncture and massage. Their real intention held in common with the blind engaged in acupuncture and massage, existed in ennobling blind people character and enhancing their virtues through school education. These ideas were accepted to the community including the the doctor, educator, local people of high reputation, the politician, and the men of religion. However, because all three schools lost person in charge of the management, they could not achieve these ideas. In order to achieve these ideas, the specific individual's devotion was one requirement, and the regional various resources that was able to correspond to the expenditure that increased as the number of students grew were another necessary conditions.

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 36, 1-17, 2012

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624543
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    025731765
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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