韓国における幼児特殊教育の現状と課題  [in Japanese] The Current Situation and Challenges of Early Childhood Special Education in Korea  [in Japanese]

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Abstract

本論文では、韓国の幼児特殊教育の現状を概観し、その内容を紹介するとともに、今後の課題を検討することを目的とする。韓国における特殊教育関連法の中で、従来の「特殊教育振興法」が廃止され、「障害者等に対する特殊教育法」が新たに制定され、2008年5月に施行された。障害者等に対する特殊教育法においては、特に、特殊教育の対象となる幼児の義務教育年限を拡大し、0歳~3歳未満を無償教育、満3歳~満5歳までを義務教育とするとともに、乳幼児期から障害種別と程度を考慮し、特殊教育及び特殊教育関連サービスを提供しなければならないことが新たに規定された。2011年4月現在、障害幼児に対して義務教育を実施するための教育要件を充足している機関数は、特殊学校155校、幼稚園特殊学級247学級、幼稚園通常学級1,ll9学級であり、障害児専門保育施設150ヶ所、障害児統合保育施設537ヶ所、一般保育施設368ヶ所である。しかしながら、幼児特殊教育教員免許状所持者の配属率は低く、義務教育対象障害乳幼児に対する教育および保育の質が問われている。今後、質の高い幼児特殊教育を保障するために、義務教育実施機関における特殊学校幼稚園教師免許状所持者の確保および、障害幼児担当教師に対する定期的な研修の実施など、教師および保育士の専門性を強化することが求められる。

The present study was aimed to take a view of the current status of the early childhood special education in Korea, and to introduce the content. As for the law related to special education in Korea, previous "special education promotion law" is abolished and the new law "Act on Special Education for Disabled People" was established in May, 2008. Especially, the period of compulsory or free education to preschooler who becomes the object of special education is expanded, for example, infant from birth to less than 3 years old is to be a free, and preschooler from 3 years old to 5 years old is to be the object of a compulsory special education. It was newly prescribed to have to take into consideration the type and degree of disability, and provide special education and special education related service in infant and preschooler period. April 2011, the number of institutions and child care centers that are equipped with certain educational requirements as determined by the Presidential decree among the child care centers established according to the 'Infant Care Act' is although 155 special schools, 247 special classes of kindergartens, 117 regular classes of kindergartens, 150 specialized child care centers, 537 integrated child care centers, and 368 general child care centers, assignment rate for person with early childhood special education teaching certification is low, the quality of child care and education for preschooler from 3 years old to 5 years old is to be the object of a compulsory special education has been questioned. What is needed, therefore, in order to ensure a high quality early childhood special education, assignment to compulsory special education institutions who has a special school kindergarten teacher license, and implementing the regular training for teachers for preschoolers with disabilities, professional enhancement of teachers and nursery specialist be required

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 36, 107-119, 2012

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624550
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    025732027
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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