移動、読み、書きに関する援助要請課題における弱視学生の支援ニーズ、援助要請意図、個人要因の関連について  [in Japanese] Relationships among Support Needs, Help-seeking Intentions and Personal Factors of Students with Low Vision in Help-seeking Concerning Mobility, Reading and Writing  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究では、移動、読み、書きの課題に対する弱視学生の支援ニーズと援助要請意図の関連、及び、それらに及ぼす個人要因の影響を検討した。51名の弱視学生に質問紙調査を行い、各課題に対する支援ニーズ、援助要請意図、個人要因(性別・支援を受けた経験・日常生活の不便さ)を尋ねた。その結果、全ての課題に共通して、個人要因に関係なく、弱視学生の支援ニーズが高いことが見出された。それにも関わらず、弱視学生の援助要請意図は低く、支援ニーズがあっても援助要請に躊躇する傾向が見出された。書きの課題においては、この傾向に性別や支援を受けた経験が有意な影響を及ぼしており、女性が男性よりも、また、支援を受けた経験有群が無群よりも援助要請が容易であることが示された。したがって、書きの課題において援助要請に躊躇する弱視学生については、支援を経験させることで彼らの援助要請意図を高める可能性が示唆された。

The purpose of this study was to examine the relationships among support needs, help-seeking intentions in help-seeking tasks concerning mobility, reading and writing, and personal factors of students with low vision. Students with low vision (N=51) answered questionnaires based on support needs and help-seeking intentions of each task and personal factors (gender, experience of being supported and difficulties in everyday life). As a result, it found that each support need was positively correlated, regardless of personal factors. On the other hand, each help-seeking intention was negatively correlated; students with low vision tended to hesitate to help-seeking in all tasks. Only the writing task, gender and experience of being supported significantly influenced help-seeking intention. Females were more likely than males seek for help, and students who have the experience of being supported were more likely to seek for help than those without the experience. Therefore, students with low vision who hesitated to help-seeking in writing task will become more positive to seek for help, if they can get experience of being support.

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 37, 27-37, 2013

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624559
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    025732085
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
Page Top