アメリカのプロパガンダ運動における批判的思考教育 : 1930~40年代を中心に  [in Japanese] Critical Thinking Education in the American Propaganda Movement. : Focusing on the 1930s and 1940s  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本論文では,アメリカにおいてプロパガンダ運動と批判的思考教育とがどのように進められたのかについて,1930〜40年代を中心に解明することを目的とする。三つの課題に即して,以下の点が明らかになった。第一に,プロパガンダ運動が活発になった背景として,第一次世界大戦におけるウィルソン大統領による広報委員会(CPI)の設立がある。大戦後はバーネイズのように,戦争だけでなく商業広告とともに大衆を説得する手段としてプロパガンダ運動は進展した。第二に,ビドルは自分の考えを持たないもしくは固執した自閉的思考から,批判的思考への成熟の過程を,個人的段階,家族的段階,社会的段階の三つに整理した。また批判的思考指導の方法として,組織された無批判的思考への抵抗を準備することを強調した。第三に,ジュウェットはミネソタにある四つの高等学校において,異なるプロパガンダを含む記事を識別する教授が可能かどうかについて検証した。その結果,実験群の方が統制群に対して有意に効果があった。以上のように,この時期の批判的思考指導は独自の内容および方法であり,しかも情報を自ら分析,判断して誤りを指摘するという点で,「批判的」の意味をふまえた指導が行われていた。

This article discusses the relationship between the propaganda movement and American critical thinking education from the 1930s to 1940s. The following three points are clarified. First, the establishment of the Committee on Public Information by President Wilson during World War I initiated the propaganda study. Like Bernays, the propaganda study was encouraged as a persuasion tool not only in the war but also in the commercial advertisement after World War I. Second, Biddle classified an achievement of maturity from autistic thinking to critical thinking. Autistic thinkinng did not have or persist own idea. And three stages of maturity were the personal, family, and social stages. Furthermore, he insisted on setting up resistance against organized uncritical thought as a method of teaching critical thinking. Third, Jewett examined the teaching possibility about discrimination among articles containing different amounts of propaganda in four Minnesota high schools. The results indicated that the students who were taught under the experimental conditions showed a highly significant superiority over those in the control groups. Overall, the teaching of critical thinking during the 1930s and 1940s was unique in terms of its contents and methods. It was also more original because it was teaching in an almost literal sense of the word "critical", which is to analyze, judge the information, and detect an error on one's own.

Journal

  • Research Journal of Educational Methods

    Research Journal of Educational Methods 38(0), 85-95, 2013

    National Association for the Sudy of Educational Methods

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009624679
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00058176
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0385-9746
  • NDL Article ID
    024805008
  • NDL Call No.
    Z7-948
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top