スキーマ設計を目的としたオンライン学習教材の提案 Proposal of online learning materials for the purpose of schema design

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

高校までの学校教育や大学等の高等教育において、データベースのスキーマ設計を体験するための学習ツールを提案する。本ツールはウェブブラウザ上で動作するためインストールが不要であり、教員が学習者のスキーマ情報を一覧することで学習状況を把握できることが特徴である。開発したツールはデータベース学習ツールであるサクセスと連携することが可能である。本発表では提案するツールの設計と実装を紹介し、授業での利用例を検討する。We propose a learning tool to support designing the database schema, which targets to higher education such as universities and school education from elementary to high school. The characteristics of the tool is the easy-to-grasp interface for teachers to manage students' learning activity of schema design easily. The tool is also designed to enable to collaborate seamlessly with sAccess, a learning tool for database manipulation practices. In this paper we explain the concept of design and implementation of the proposing tool, with a sample of teaching plan in the classroom using it.

We propose a learning tool to support designing the database schema, which targets to higher education such as universities and school education from elementary to high school. The characteristics of the tool is the easy-to-grasp interface for teachers to manage students' learning activity of schema design easily. The tool is also designed to enable to collaborate seamlessly with sAccess, a learning tool for database manipulation practices. In this paper we explain the concept of design and implementation of the proposing tool, with a sample of teaching plan in the classroom using it.

収録刊行物

  • 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

    研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 2013-CLE-11(5), 1-4, 2013-12-07

    一般社団法人情報処理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009634499
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12496725
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • データ提供元
    NII-ELS  IPSJ 
ページトップへ