大学生の情報倫理にかかわる判断と行動 Analysis on Judgmental and Behavioral Aspects of Information Ethics among University Students

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抄録

本研究では,インターネット等での反倫理的行為例への回答を求めることで情報倫理に関して判断と行動の2側面から測定する新たな質問紙を開発し,大学生413人に調査を行った.性別,日常的倫理意識,情報メディア経験,情報倫理教育経験との関係を検討したところ,女子学生は情報倫理判断・行動が男子学生よりも倫理的であること,日常的倫理意識は情報倫理に強い影響を与えること,実用的なメディア利用が多い人は情報倫理判断・行動が倫理的であることが明らかになった.情報倫理教育経験では,大学での授業経験が多いほど,情報倫理判断・行動が倫理的であった.高校の教育経験も効果があるものの,大学の教育経験ほどの影響力は持っていなかった.本研究では,情報倫理における,日常的倫理意識,情報メディア経験,情報倫理教育経験の組み合わせ効果を検討したが,分散分析では交互作用が見いだされず,組み合わせ効果は見いだされなかった.

In this research, new questionnaire was developed to measure judgmental and behavioral aspects of information ethics by asking students to give responses to unethical use of computers and the internet. Four hundred and thirteen undergraduate students were answered the developed questionnaire. Relationships of measured information ethics with gender, everyday ethics, experience in computers and the internet, and experiences in information ethics education were examined. Results demonstrated that female students were more ethical than male students on both of judgmental and behavioral aspects of information ethics. Everyday ethics had strong impact on information ethics. Students who use computers and the internet for practical purpose had more ethical than the others. More experiences in information ethics classes in universities enhanced both aspects of information ethics. Information ethics classes in high school had effects, but it was less influential than ones in university. Lastly, possible combination effects of everyday ethics, experience in computers and the internet, and experiences in information ethics education on information echics were examined, but no such effect was detected by analysis of variance.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 37(2), 97-105, 2013

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009657414
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    024875752
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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