マインドフルネストレーニングが大学生の抑うつ傾向に及ぼす効果 : メタ認知的気づきによる媒介効果の検討(原著)  [in Japanese] Mindfulness Training and Depressive Tendencies in College Students: Mediating Effects of Metaconitive Awareness(Original Articles)  [in Japanese]

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Abstract

メタ認知的気づきとは、否定的な感情や思考を自己の実体や世界の直接的な反映としてではなく、過ぎ行く心的な出来事として経験するプロセスであり、反復性うつ病の脆弱性の改善との関連が指摘されている。本研究では、認知プロセスを変容させると考えられるマインドフルネストレーニングの中核的技法である坐禅の訓練が、大学生の抑うつ傾向およびメタ認知的気づきに及ぼす影響について検討する。結果として、坐禅訓練が大学生の抑うつ傾向と反すう的思考スタイルを減弱し、またその効果はメタ認知的気づきの獲得を媒介して発揮されている可能性が示唆された。今後は、本研究で得られた予備的知見を、臨床群においても検証することが望まれる。

"Metacognitive awareness" refers to the way that negative thoughts and feelings are experienced as thoughts (mental events), rather than as aspects of self or direct reflections of truth. Studies have suggested that metacognitive awareness reduces the risk that a mild dysphoria would escalate to a major depression or relapse. The purpose of the present study was to collect preliminary findings on effects of Zazen meditation (the core technique in mindfulness training) , whose aim is to change the way that cognition is dealt with, on the depressive symptoms of college students (n=22: 10 men, 12 women) and on metacognitive awareness. Zazen meditation reduced the participants' depressive tendencies and ruminative thought patterns. Metacognitive awareness may have contributed to this result. Future studies confirming the present preliminary findings in clinically depressed patients are needed.

Journal

  • Japanese Journal of Behavior Therapy

    Japanese Journal of Behavior Therapy 35(1), 41-52, 2009

    Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies( JABCT )

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009667512
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0910-6529
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
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