児童における抑うつの認知モデルの検討  [in Japanese] Cognitive Model of Depression in Children  [in Japanese]

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Author(s)

    • 佐藤 寛 SATO Hiroshi
    • 宮崎大学教育文化学部 Faculty of Education and Culture, University of Miyazaki:The Japan Society for the Promotion of Science

Abstract

抑うつの認知モデルによると、抑うつに関連する認知的要因は、(1)スキーマ、(2)推論の誤り、(3)自動思考、といった複数のレベルの認知変数から構成される一連の過程であるとされている。しかしながら、児童において抑うつの認知モデルの妥当性を検討した研究は、これまでにほとんど報告されていない。本研究の目的は、児童の抑うつに関連する認知的過程を説明する認知モデルを構築し、その妥当性を検討することであった。9〜12歳の児童664名を対象に、ストレッサー、スキーマ、推論の誤り、自動思考、および抑うつを測定する尺度を用いた調査を実施し、抑うつの認知理論に基づくモデルの妥当性を検討した。その結果、成人とほぼ同様の認知モデルが児童にもあてはまることが示された。すなわち、非機能的なスキーマは推論の誤りを導き、推論の誤りは自動思考に影響を及ぼし、自動思考は抑うつに影響していることが示唆された。

Cognitive models of depression hypothesize that different aspects of cognition, including dysfunctional schemata, logical thinking errors, and automatic thoughts, influence depression. However, few studies have evaluated the comprehensive validity of cognitive models of depression, especially in children. In the present study, the influence of cognitive factors on children's depressive symptoms was evaluated from the standpoint of a cognitive model of depression. Elementary school children (N=600; 9 to 12 years old) completed self-report measures about the frequency of stressful events, dysfunctional schemata, logical thinking errors, automatic thoughts, and depressive symptoms. The results of structural equation modeling provided support for the sequence of cognitive processes, which indicated that Beck's cognitive model of depression is also applicable to children. In other words, dysfunctional schemata increase thinking errors; thinking errors increase negative automatic thoughts and decrease positive automatic thoughts; this, in turn, increases the frequency of depressive symptoms. Implications for cognitive theory and treatment for depression in children were discussed.

Journal

  • Japanese Journal of Behavior Therapy

    Japanese Journal of Behavior Therapy 34(3), 255-272, 2008

    Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies( JABCT )

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009667580
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0910-6529
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
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