円滑な他者との相互作用様相に特性自尊心が及ぼす影響―複数の個室環境において,繰り返しの説得納得ゲームを用いた検討― Effect of Trait-Self-esteem on Smooth Social Interactions during Repeated <i>Settoku Nattoku Games</i>

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抄録

<p>本研究の目的は,説得納得ゲーム(杉浦,2003)を用いて,低自尊心者と高自尊心者の他者との相互作用様相の違いを検討することである.ゲームは22名の大学新入生を対象に2回実施した.ゲームの特徴を利用し,説得納得ゲーム内で(1)説得者が相互作用相手として親しい/親しくない他者を選択する人数,(2)説得に要した交渉時間,(3)同一他者を繰り返し選ぶ割合に着目して検討した.その結果,高自尊心者と比較して,低自尊心者は(1')親しい他者との相互作用を多く行うこと,(2')説得に要する交渉時聞が長引くこと,(3')相互作用相手として同一他者を繰り返し選ぶ割合が高いことが示された.これらの結果を踏まえ,高自尊心者と低自尊心者の社会的相互作用様相の違いについて,さらに研究手法としての説得納得ゲームの有用性について議論された.</p>

<p>The "<i>Settoku Nattoku Game</i>" (SNG; Sugiura, 2003) was used to investigate differential approaches to interacting with others selected by people with high (HSE) and low self-esteem (LSE). University freshmen (<i>n</i>=22) participated in the SNG game twice. The dependent variables, chosen according to the requirements of the game included, (1) the number of close and non-close interaction partners selected by the persuader, (2) negotiation time when selecting partners for interaction, and (3) the ratio of repeatedly selecting the identical interaction partners. Results indicated that LSE people, in comparison to HSE people, tended to more often (1') select close others as interaction partners, (2') spend more time in negotiations, and (3') repeatedly select the identical people as interaction partners. On the basis of these results, we have concluded that HSE and LSE people may take different approaches when interacting with others. We have also discussed the methodological efficacy of SNG.</p>

収録刊行物

  • シミュレーション&ゲーミング

    シミュレーション&ゲーミング 20(2), 37-45, 2010

    NPO法人 日本シミュレーション&ゲーミング学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009671763
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10412271
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1345-1499
  • NDL 記事登録ID
    11078177
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1780
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE  NDL-Digital 
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