ロボットによる主体的な発話支援の有効性について : グループ・カウンセリングの事例を用いて(<特集>情報化社会におけるインフォーマルラーニング) Effectiveness of Robot Support for Participants to Promote Their Active Dialogue : A Case Study of Group Counseling to Support Career Development(<Special Issue>Informal Learning in the Information Society)

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抄録

本研究の目的は,キャリア・コンサルタントが遠隔操作したロボットをピア・カウンセラーに位置付けた上で,ロボットが主導する学習者間のグループ・カウンセリングが成立するのかを探究することにある.研究方法は,自己効力感をたずねる質問紙調査,および大学生の主体的発話の数を測定し,統制群(キャリア・コンサルタント)と実験群(ロボット)とで結果を比較した.両群の大学生の主体的発話内容の分析も行った.この結果,ロボット主導であっても学習者の自己効力感を高めることができることと,またロボット参加により主体的発話が増えることが示唆された.さらに主体的発話のカテゴリ分析の結果,統制群ではほぼ生じなかった3種類の主体的発話が確認され,これらの発話が大学生のアクティブリスニングを促しグループ・カウンセリングに必要な主体的発話を引き出すことが観察された.最後に本結果をもとに今後のロボット開発に資する改善点を考察した.

This paper describes an experiment in group counseling with a robot as a facilitator, for the purpose of examining the following issues; 1) whether the group counseling sessions are effective, and 2) whether the robot can facilitate participants to actively talk on their own initiative. The authors measured the participants' self-efficacy before and after the experiment using questionnaires, and counted the number of proactive utterances of each participant during the sessions. The authors compared the experimental groups with a robot facilitator that was manipulated by professional human facilitators and the control groups led by other professional human facilitators without the robot. The result showed that the group counseling sessions with the robot facilitator worked as well as the controlled sessions with the human facilitator. In addition, the participants in the experimental sessions talked on their own initiative much more than those in the controlled sessions. Finally, the authors qualitatively examined the contents of the utterances in the experimental sessions, and revealed that those utterances in the experimental sessions made the participants join the dialogue for promoting the counseling on their own initiative. In addition, the authors discussed the possibility and necessity of improvements of the robot as a group counseling facilitator.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 37(3), 209-227, 2013

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009684853
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    025083151
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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