Facebookを利用したキャリア学習環境の実践と評価(<特集>情報化社会におけるインフォーマルラーニング) Assessment of a Learning Environment that Utilizes Facebook to Support Career Learning in High School Students(<Special Issue>Informal Learning in the Information Society)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

高校生と大学生・社会人をソーシャルメディアでつなぎ,高校生のキャリア学習を支援するSoclaプロジェクトにおいて,高校生56名(ブレンド型学習28名,完全オンライン学習28名)が大学生や社会人によるFacebookを利用したサポートのもと,働くことや大学進学の意味について自ら設定した課題を追求する活動を行った.Facebookの利用状況,質問紙調査,半構造化インタビューの結果から,本実践を評価した.その結果,完全オンラインの場合,ブレンド型よりも離脱率が高いものの,修了者の学習への参加度が高かった.また,質問紙調査の結果から,進路に対する不安感が軽減され,進路選択自己効力が高まっていることが確認された.さらに,インタビュー結果から,支援者との対話や対外的な公開質問が学習者の認識の深まりに寄与していることが示唆された.

The Socla Project, which supports career learning of high school students, utilizes social media to connect them to college students and working adults. The participants in the project consisted of 56 high school students (28 in blended learning and 28 in online learning) who pursued their own career-related topics such as the meaning of work and the transition into college, while receiving support from college students and working adults through Facebook. This study evaluates the project on the basis of the results of a questionnaire and semi-structured interviews as well as how Facebook was applied. Although 42.9% fully online learners dropped out of the project (as opposed to the 7.1% blended online learners), the fully online learners who completed the project demonstrated higher levels of participation in and enthusiasm for the learning. In addition the questionnaire reveals that learners' anxieties regarding their careers were alleviated and their career decision-making self-efficacy was enhanced. Further, the interviews suggested that the learners' conversations with their supporters and the questionnaires distributed to the public had contributed toward their overall understanding of the career-related topics.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 37(3), 269-285, 2013

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009684857
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    025083595
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ