教室学習文脈へのリアリティ付与について : ジャスパープロジェクトを例に  [in Japanese] Anchoring Classroom Instruction to a Realistic Context : The Jasper Project as an Example  [in Japanese]

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Abstract

本論では、状況的学習観に基づく算数の問題解決領域の授業を支援するためのバンダービル大学における教材開発研究「ジャスパープロジェクト」を詳細に取り上げ、教室学習文脈へのリアリティ付与について、その可能性と課題を考察した。ジャスパー教材群の中心をなす6つの冒険物語と7つの教材設計原則(ビデオ提示、物語形式、生成的学習、情報埋め込み設計、複雑な問題、類似冒険のペア化、教科間の連結)を紹介し、評価研究のあらましを述べた。3つのジャスパー教材の利用形態(積み上げ式直接教授法、構造的問題解決法、生成援助法)とそれを支える授業観を吟味し、プロジェクト推進者の推奨する「生成援助型」の授業における教師の役割変化について言及した。最後に、授業設計モデルと状況的学習観からのジャスパー批評をまとめ、教室学習文脈のリアリティについて吟味した。

This article reviews Vandervilt University's Jasper Project in detail, in order to explore the possibility and problems of anchoring classroom instruction to a realistic context. Six adventure stories and seven design principles are first introduced, along with data from their evaluation study. Three possible ways of using the Jasper series are then examined including their underlying views of instruction, and new roles of teachers under the Guided Generation Model, the advocated model for Jasper instruction. Critiques of the Jasper materials from the instructional design viewpoint and that of situated learning are finally summarized, in respect to the 'reality' of the context of classroom instruction.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 2(1), 13-27, 1995

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009691071
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
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