映像の再構成プロセスに関する研究 : 映画『裸の島』の編集作業を基にして  [in Japanese] A Study on the Process of Choosing and Reconstructing Visual Scenes : through the editing of the film "The Island"  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

ストーリー展開およびシナリオ構成上の技法(仕掛け)が豊富に含まれた映像番組を素材として準備した際に、大学生がどのように内容構造を理解するかを測るため、番組の編集に従事させた。編集作業用の素材として映画『裸の島』を選定し、被験者の大学生9名に対して、既存の編集済み作品の後半部分に整合するように番組を20分に圧縮・編集することを求めた。その結果、被験者らは、隣接したシーンの映像情報群を適切に圧縮して、番組に内包される複数のキー概念(サブテーマ)を単体で理解することは可能であるものの、番組内で離れた箇所に配置された映像情報群をリンクさせてとらえ、番組の構造性を意識化して意味内容を理解するには至っていないことが明らかとなった。また、調査デザインの改善点が示唆された。

This research article aims to determine how the students extrapolate structural meaning of a film through an editing process. The authors selected the film "The Island" as the material for editing work. They required that nine university students edit the former part of the film (about 60 minutes) to make a mini-program of approximately 20 minutes, so as to be consistent with the meaning in the films conclusion (about 30 minutes). As a result, each student was able to choose and edit several scenes from the film appropriate to the key concept(s) he or she had realized. The nine subjects, however, had difficulty in distingushing the visual scenes apart and thus effectively integrating them. The authors drew the conclusion that the nine subjects had poor skills in combining various kinds of visual scenes in an attempt to make sense of the structure of the film and in identifying several sub-themes. The authors also were made aware of areas that would better facilitate the research project.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 2(2), 15-26, 1996

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009691076
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
Page Top