CD-ROM教材を利用した授業におけるノート取り行動  [in Japanese] Notetaking Behavior in the Courses using CD-ROM Learning Material  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

大学の「情報処理」や「統計学」といった基礎的な科目で、自己ペースによるCD-ROM教材を使った授業を実施し、そこでのノート取り行動について検討した。授業の最終回に行われたアンケートを分析した結果、特別にノート取りを求められていなかったにもかかわらず、統計学で63.6%、情報処理で28.9%の学生が自発的にノートを取った。このことから、学生のノート取り行動を促進するような電子的教材のデザインを考えるためのいくつかの示唆を行った。

This sstudy investigates the notetaking behavior of university students using self-paced CD-ROM learning materials in statistics and computer literacy courses. At the end of these courses, questionnaires were administered. Analyses showed that 63.6% of the statistics course students and 28.9% of the computer literacy course students took notes, although not specifically asked to do so. On the basis of this, this paper proposes a variety of suggestions which should be incorporated into the design of electronic larning materials in order to promote notetaking habits.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 6(1), 47-51, 1999

    Japan Association for Educational Media Study

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009691130
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1340-9352
  • Data Source
    CJPref  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top