1自由度ハプティックマウスによる段差提示手法 (ヒューマン情報処理)  [in Japanese] A Rendering Algorithm for Presenting Virtual Wall with a 1 DOF Haptic Mouse  [in Japanese]

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Author(s)

    • 鈴木 洋志 SUZUKI Hiroshi
    • 筑波大学大学院システム情報工学研究科 Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba

Abstract

本研究では、テーブルトップディスプレイ上で用いる1自由度力覚提示装置において、バーチャル物体を触知覚する際に、高低差の大きい段差や垂直に切り立ったバーチャルな壁を触ると不自然な振動が発生する問題があった。そこで、本研究では振動を抑制する方式として、反力強度の絶対値を抑制する方式および力覚イメージを別途用意し視覚の優位性を利用して違和感を無くす方式の2つを開発した。

This paper describes haptic rendering methods for a 1-degree of freedom haptic interface. When rendering a shape like a cube, which has side surfaces perpendicular to the ground, the user's fingertip is forced to move rapidly upwards with the interface. Sometimes this may cause an unwanted vibration and make the user feel uncomfortable. In this study, force limit method and a haptic slant method were proposed to overcome this incongruity. By using the prototype system, the effectiveness of those methods is evaluated through experiments.

Journal

  • Technical report of IEICE. HIP

    Technical report of IEICE. HIP 112(483), 149-154, 2013-03-13

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009713401
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10487237
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-5685
  • NDL Article ID
    024409470
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    NDL  NII-ELS 
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