教員養成学生のデジタルメデイアの教育利用への不安に関する要因(<特集>デジタル時代の教育メディア理論と実践)  [in Japanese] Teacher's Anxiety in Using Digital Media : Pre-Service Teacher Training  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は、教員養成学生が、コンピュータやインターネットを用いて教えることに対する不安に関わる要因を明らかにした。高等学校「情報」免許取得予定の67名の学生を回答者として、質問紙調査法を用い、結果に共分散構造分析を用いて分析した。PCやネットを用いる教育への不安は、教師願望からの影響に加えて教育経験に大きく影響されていた。過去のPCやネットによる学習体験や現在のパソコン利用からの教育への不安の影響は小さかった。教員養成学生にデジタルメディアを用いた教育への不安を減少させるためには、現在の情報処理を中心としたカリキュラムではなく、授業の観察及び体験が有効であると考えられた。

This study is to clarify the factors that affect teacher's anxiety in using PC and the internet. Sixty-seven (67) students from a pre-service teacher training college were the respondents of this study by questionnaire. The result was analyzed using covariance structure analysis. The findings indicated that the required training to become a teacher and teaching experience influenced teacher's anxiety in using digital media. However, the learning experiences using digital media and PC usage have no influence on teacher's anxiety. It was suggested that a more suitable curriculum is needed for pre-service teacher training in decreasing teacher's anxiety.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 10(2), 39-45, 2004

    Japan Association for Education Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780507
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    023439767
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  J-STAGE 
Page Top