高等学校「情報」教員養成におけるメディア・リテラシー教育の可能性(<特集>メディア・リテラシー教育の現状と課題)  [in Japanese] An Instruction of Media Literacy for Pre-Service Teacher Training : "Information Study", General Course Subject at High School(<Special Issue>Media Literacy Education-Perspectives)  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,高等学校教科「情報」の教員養成学生が,普通教科「情報」の授業において,メディア・リテラシー(ML)教授を行う可能性について明らかにしたものである。質問紙調査を用い,25名の学生にMLと情報リテラシー(IL)とコンピュータ・リテラシー(CL)について,イメージ,認知度,リテラシーの区別,教授重要度を比較した。結果は,MLはILとCLに比べて複雑であるとイメージし,認知度も少なかった。MLの内容はILの内容と混同されていた。さらに,教授重要度はILが高く,MLとCLには差がなかった。「情報」の授業で,MLを直接教えることは,本研究の結果と教員養成のシステムとカリキュラムから考えると難しく,同様にCLも重視しては教えられないことが明らかになった。しかしIL教授の過程で,MLを教える可能性について議論された。

This study investigated pre-service teacher training college students' attitudes towards Media Literacy (ML) teaching "Information Study", general course subject at high school. Twenty-five students answered a questionnaire that consisted of an image, knowledge, and the conscious of importance of teaching ML, Information Literacy (IL), and Computer Literacy (CL). The result indicated that they had more complex images and less knowledge regarding ML than other literacy. They mistook IL for ML. They were conscious of the importance of IL teaching and less conscious regarding the importance of CL.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 11(2), 23-30, 2005

    Japan Association for Education Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780543
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7966047
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  J-STAGE 
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