メディア・リテラシー教育のカリキュラム開発(<特集>メディア・リテラシー教育の現状と課題)  [in Japanese] Curriculum Development for Media Literacy Education(1)(<Special Issue>Media Literacy Education-Perspectives)  [in Japanese]

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Abstract

現代の子どもたちに求められている思考力や判断力を育てるために,幼稚園・保育所から高校までの学習者を対象としたメディア・リテラシー教育のためのカリキュラムを開発した。まず,メディア・リテラシー教育は内容から見てどのような領域に分けることができるかを検討した。次に,メディア・リテラシー教育は,多くの場合総合的な学習の時間で行われるということが考えられるが,教科の時間のどの時間ならこのテーマを扱えるかを検討した。理解力,表現力,メディア・コミュニケーション,メディァ・スキルという4つの領域について,総合的な学習の時間や教科の時間の中でのカリキュラムを開発をすることができることが分かった。

We developed this curriculum for learners in kindergarten through high school. The purpose of this curriculum is to foster the power of thinking and the student's ability to judge media. First discussed is, into what content fields the curriculum can be divided. Second, it is determined what class subject is able to handle the theme, though it is likely to be put into practice in integrated study classes. As a result, we successfully developed the curriculum to be effective in both integrated study and one-subject classes in 4 fields: Understanding, Expressing, Media Communication, and Media Skills.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 11(2), 31-37, 2005

    Japan Association for Educational Media Study

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780544
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7966056
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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