地域理解のためのメディア・リテラシー実践 : 異文化交流とオルタナティブなコミュニケーション回路構築(<特集>メディア・リテラシー教育の現状と課題)  [in Japanese] Media Literacy Project for Inter Local and Alternative Communication(<Special Issue>Media Literacy Education-Perspectives)  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

筆者たちは,異なる地域の参加者間で,異文化理解とメディア・リテラシーを交差させた学習カリキュラム「アジアの不思議:ローカル版」の実践研究を行ってきた。その内容は, (1)各地域の地域文化に関するイメージマップを作成し相互に交換する, (2)各地域で自文化に関するクイズ形式の映像を制作する, (3)地域間で制作した映像を交換し電子メディアを介して交流を行う,という3つの段階からなる。これらの一連のカリキュラムを通じて参加者たちは,他地域の人に自文化について伝えるという明確な目的のもと,実際に映像制作を体験することで映像メディアに関するリテラシーを身につけていく。同時に,地域イメージの形成におけるマスメディアの影響力の大きさと限界とを認識し,それと対抗するコミュニケーション回路の意義と可能性について理解していく。

"Mysteries in Asia" is an educational curriculum of cross-cultural communication and media literacy for students from different regions. The curriculum is composed of three stages. That is, (1) making and exchanging "image maps" on their partner's local culture, (2) producing quiz videos about their own local culture in each region, and (3) exchanging those videos as well as answers and opinions on them through the Internet and other electric media. In its Japanese local version, university students are expected to acquire media literacy through actual video production representing their own local culture, which will be transferred to people living in other region. At the same time, they are expected to note necessity and possibility of alternative communication network by realizing the influence as well as limitation of mass media that impose us certain and sometimes problematic local images.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 11(2), 73-79, 2005

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780549
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7966155
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top