「ズーム」に見る行動的視聴を促進する番組制作 : アメリカボストン公共放送局の教育番組制作スタンス  [in Japanese] The program production, promoting students' active viewing especially in <ZOOM> : The stand point of Boston Public Broadcasting Station on producing educational programs  [in Japanese]

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Abstract

教育番組制作者のねがいを理解することによって,番組利用の効率を高めることが可能である。一方,視聴者のねがいを番組に反映させることが番組制作の王道である。この両者は番組制作の表裏であるが,最近双方向コミュニケーションメディアの発達によって両者の願いを統一することが容易に行えるようになってきた。本論文は米国の教育番組制作局の雄であるボストン公共放送局(WGBH)の教育番組制作のスタンスを「行動的視聴の促進」に置くものとすることによって,教育番組制作の特色を明らかにすると同時に,双方向性メディアの活用によって教育番組に新しい生命を吹き込んでいる姿を紹介する。教育番組は,児童に「考える行為」を誘発するものではなくてはならない。このことによって児童は,新しい思考力と想像力を生み出すのである。行動的視聴は考える行為を生み出す視聴方法と考えられている。「ズーム」はWGBHが1970年に開発し,その後30年にわたって制作し続け全米の公共放送局から放送されている小学校児童向け科学番組である。2001年NHKで開催された日本賞教育番組国際コンクールで,ウエブ賞を受賞した。

It would be possible for viewers to use programs more effectively by understanding intentions of educational program producers. On the other hand, it should be the "Royal Road" of program production to reflect viewers' desires to programs. The program production has usually these two aspects, but recent development of two-way communication media can easily integrate the intentions of both sides. In this thesis, characteristic in producing educational programs of Boston Public Broadcasting Station (WGBH), that is one of the most distinguished educational program productions, is mentioned: it is for promoting students' active viewing, and their creativity of new educational programs by using two-way communication media is also introduced here. Educational programs should be ones that bring out "thinking" in pupils and students, so that they can create new thought and imagination. Active viewing must be the way which brings out the act of thinking. "ZOOM" was developed by WGBH in 1970, and has been produced and broadcasted for 30 years since then by public broadcasting stations all over USA. It is a science program for primary school pupils, and was awarded the Web Prize, at Japan Prize International Contest of Educational Program in 2001.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 12(1), 31-41, 2006

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780555
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    8644795
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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