映像制作を支援するウェブ教材の評価  [in Japanese] Evaluation of web-based learning materials for video production  [in Japanese]

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Abstract

近年,多くの大学において映像制作の実習授業が行われるようになってきた。その目的の1つとして「メディアリテラシーの育成」が挙げられる。しかし時間的問題や個別対応の難しさなどからその目的が十分達成されているとはいえない。そこで筆者らは,実践と並行してウェブ教材を利用すれば,これまでの問題を解決できるのではないかと考え「映像制作を支援するウェブ教材」を開発した。本研究ではその教材を教員と学生へのインタビュー,学生への質問紙調査,教材へのアクセスログのデータを基に,「教材設計」と「コンテンツ」を観点に教材の評価を行った。その結果,映像制作を支援するウェブ教材における「教材の構成」と「教材内容の過不足」に関しての問題点が明確になり,改善する方法を見出すことができた。

The practicum for video production has been gaining popularity among universities. The main objective of the practicum is for nurturing media literacy. The objective is, however, hardly met because of limitation of time and difficulty of individual coaching. In order to improve this situation, the authors developed the web learning material which can be used in production process. In this research, the authors evaluated the web material based on interview data from lectures and students, questionnaire for student, and access logs. The analysis was conducted from the viewpoints of "designing learning material" and "contents of material" As a result, the problems of the material and the way of its modification were found.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 12(1), 43-55, 2006

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780556
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    8644803
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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