早稲田大学人間科学部eスクールでの経験知における「気づき」「まなび」と「工夫」 : 新米eスクール教師の試行錯誤  [in Japanese] Notable Experiences and Observations in e-School : Teaching at Waseda University  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

早稲田大学人間科学部では, 2003年4月,インターネット使用中心の通信教育課程を立ち上げた。2006年夏現在,完成年度の最終年となり,課題を抱えつつも,順調に運営されている。実施の過程で,遠隔教育,対面教育,教材作成と改訂などにおいて,いくつもの「気づき」と「まなび」が筆者にはあった。本実践報告では,筆者担当の授業に関して,所謂形成的な評価という意識から,「気づき」「まなび」をささやかな工夫とともに紹介する。そして新米eスクール教員として奮闘する中で,学習者の顔の見えない授業でのインターアクションについて,もう一度自己研鑽を積む必要性を痛感した。とりわけ,授業用教材作成,学習コミュニティの構築とBBS(電子掲示板)コミュニケーション,重要な役割を果たす「教育コーチ/TA」の役割などについてのさらなる調査,研究により,今後この新しい将来性のある教育システムはより効果的に機能するであろう。

The School of Human Sciences at Waseda University implemented e-school education by using the Internet in April, 2003. This state-of-the-art educational system, now in its 4th year, has been conducted smoothly, overcoming unforeseen challenges almost on a day-to-day basis. In the process of teaching courses, the present writers have faced several unexpected problems and tasks requiring detailed care and attention. Quite interestingly, one noticeable consequence of e-school teaching has been the need to re-train the present writers as e-school novice teachers. This report intends to introduce several notable experiences involving learning, with examples of efforts made and improvements realized Specifically, courseware development, meaningful refocusing of phone use, and BBS communication are analyzed and discussed from the perspective of novice e-school teachers. It is of interest, at the same time, that the process of encountering the challenges associated with e-learning has also given us more than several research questions to be reconsidered in their application to teaching, and distance education.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 13(1), 25-30, 2006

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780589
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    8658279
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top