異文化間理解教育の可能性を探る : BBC EDUCATION「JAPAN 2000」を用いて  [in Japanese] A Pilot Study on Using the BBC JAPAN 2000 Program : In Search of Possibilities for International Understanding  [in Japanese]

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Abstract

近年、全国各地の小・中学校では、「総合的な学習の時間」を活用して「異文化間理解教育」がさかんに行われるようになってきている。ともすれば「異文化間理解教育」は「語学教育」と捉えられがちであるが、この教育の本来の目的は、自国の文化を知り、異文化圏の人々にそれを正しく伝えたり、また、異文化圏の人々から自分たちがどのように見られているかを正しく認識することだと言えよう。本研究では、BBC EDUCATION 「JAPAN2000」を用いて、この番組の随所に見られる「外からの視点」に注目し、番組視聴後、被験者がその視点を正しく認識できたかどうか、また、番組からどのようなイメージを形成したかを調べた。その結果、被験者全体における質問紙の正答率は高く、イメージマップの結果と合わせても、年齢による発達の違いからくる有意差はほとんど見られなかった。そして、このような異文化圏で制作された映像番組が、今後の「異文化間理解教育」に使用できる可能性を示唆する結果となった。

The purpose of this study was to examine the possibilities for international understanding by using a video program BBC EDUCATION "JAPAN 2000". The authors focused on "viewpoints of Japan from the outside" in this program and investigated whether Japanese students of different age groups could comprehend such viewpoints and what images they remained after they watched them. In this paper, literature reviews on "Education for International Understanding" and "Understanding of Pictures" were introduced. Then subjects, materials, and procedures of the experiment were shown. As for the results of the experiment, no significant differences were found in both their answers and an image-mapping test. Thereby the possibilities for education of international understanding in using this kind of video program were shown.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 9(1), 11-21, 2002

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780673
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7965497
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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