映像教材の構造に着目した分析的視聴方法の研究開発  [in Japanese] A Study on the Analytical Viewpoints Focusing on Television Program Structure  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は、映像視聴能力の育成を目指した一連の教員養成プログラムの開発の一部に位置づくものである。映像教材の構成に着目し、関連構造図を描くという分析的視聴方法について提案している。その際、キーショット、キーワード及びタイトルのすべてを組み合わせることにより、映像教材の主題、制作意図、及び表現技法の把握と理解に有効な関連構造図を描くことができることを示している。また、本研究で用いた分析的視聴方法について、被験者がどのように受け止めているかについても検討をし、この分析的視聴を経験したことにより、映像制作をする場合の基本的考え方も理解できることを見い出している。

This study proposes a method of analytical viewpoints focusing on television program structure, to aim at promoting visual literacy of teachers involved with student teacher training at universities. When the key shot, the key word, and the title were combined, it was found students were able to draw effective relations and structure charts, to understand the subject of programs, the intentions of production, and the techniques of expression. Moreover research was conducted on how students thought about this experiment method after the experiment. As a result, students understood a basic framework of visual material by having experienced this analytical attention.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 9(1), 23-34, 2002

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780674
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7965509
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top