日本の大学におけるIT化の類型  [in Japanese] An Exploratory Analysis of Organizational Characteristics of Japanese Universities in the Use of Information Technology  [in Japanese]

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Abstract

本研究では、日本の大学を全体としてみたときにどの程度IT化が進んでいるのか、またIT化はどのような視点でとらえることが可能なのか、さらにIT利用は何により促進されるのかを全国規模の調査研究(2001年12月1日現在の状況を回答)から明らかにすることを試みた。その結果、IT化は授業でのインターネット利用、IT利用に関する研修、コンピュータ整備状況、IT利用に関する組織支援体制という4因子でとらえられること、またこの4因子の得点をもとにクラスター分析を行い、各大学の部局を類型化したところ、コンピュータが整備されており、授業でのインターネット利用がなされている「実践型」、研修の実施が突出している「研修型」、授業でのインターネット利用および研修があまりなされていない「低迷型」の3タイプに大別できることが明らかとなった。また、こうしたタイプは、大学の設置形態および、事務職員の雰囲気に関連がみられることが示唆された。

An exploratory analysis was conducted to examine the current situation of information technology in Japanese universities and to reveal the most important aspects of facilitating the use of information technology. This study was conducted in 2001 through a questionnaire survey of all universities in Japan. As a result of a factor analysis, we found 4 factors and named as follows; 1) the utilization of the Internet in the classroom, 2) the support system for the use of information technology, 3) teacher training for the use of information technology and 4) the preparation of computers for the staff and students. And then, the Japanese universities were classified in three types based on a cluster analysis of each factor scores: (1) Active use type, which provides a sufficient amount of computers and uses the Internet in the classroom actively, (2) Training Type, which provides many teacher training courses, (3) Inactive Type, which does not use the Internet in the classroom and does not provide many teacher training courses. It was found that these types have some relation to the type of establishment of the universities such as national, private and public, and is also related to the positive attitude of the non-academic administrative officials of their universities.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 9(1), 35-44, 2002

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780675
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7965537
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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